Obalamy Mity o Nauce J─Özyka Obcego

Obalamy Mity o Nauce J─Özyka Obcego

Dooko┼éa nauki j─Özyka angielskiego od lat kr─ů┼╝y wiele mit├│w. Cz─Östo zniech─Öcaj─ů one do nauki, powoduj─ů spadek motywacji, a nawet powoduj─ů, ┼╝e kursant rezygnuje z nauki nied┼éugo po jej rozpocz─Öciu. Pora wi─Öc raz na zawsze si─Ö z nimi rozprawi─ç. Oto one ÔÇô 6 najbardziej popularnych mit├│w dotycz─ůcych nauki j─Özyka angielskiego! Obalenie ich pomo┼╝e Ci pokona─ç trudno┼Ťci w nauce j─Özyka.

MIT 1: Jestem za stara/y

To chyba jeden z najbardziej powszechnych mit├│w dotycz─ůcych nauki j─Özyka angielskiego. A mo┼╝e jest to po prostu jedna z najcz─Östszych wym├│wek? Tak czy inaczej, ca┼éy czas mam do czynienia z doros┼éymi, kt├│rzy u┼╝ywaj─ů tego argumentu, aby t┼éumaczy─ç sobie brak efekt├│w, rozliczy─ç si─Ö z braku motywacji lubÔÇŽ w og├│le nauki nie rozpocz─ů─ç. A tak naprawd─Ö argument wieku to jedna wielka ┼Ťciema. Nie istniej─ů ┼╝adne konkretne badania naukowe, kt├│re udowodni┼éyby, ┼╝e b─Öd─ůc starszym masz wi─Öcej trudno┼Ťci w nauce j─Özyka obcego. Nasze m├│zgi ca┼éy czas si─Ö rozwijaj─ů i dostosowuj─ů do nowych warunk├│w, dlatego na nauk─Ö dos┼éownie nigdy nie jest za p├│┼║no. Oczywi┼Ťcie, udowodniono, ┼╝e m├│zg dziecka jest bardziej ch┼éonny, w szczeg├│lno┼Ťci je┼Ťli chodzi o nauk─Ö obcego akcentu. Warto jednak odpowiedzie─ç sobie na pytanie ÔÇ×Czy naprawd─Ö musz─Ö mie─ç akcent native speakera?ÔÇŁ. Mit z serii ÔÇ×Jestem za staryÔÇŁ nie jest zwi─ůzany tylko z samym biologicznym podej┼Ťciem do przyswajania wiedzy przez m├│zg. Cz─Östo chodzi te┼╝ o kwesti─Ö samej metody nauki j─Özyka. U dzieci nauka j─Özyka angielskiego cz─Östo zwi─ůzana jest z zabaw─ů, nie ma zbyt wielu zasad i regu┼é. Dziecko po prostu przyswaja otaczaj─ůce je informacje, i nawet je┼Ťli chodzi na kurs j─Özykowy, sam proces nabywania wiedzy jest bardzo naturalny. Doro┼Ťli musz─ů bardziej si─Ö na tym skupi─ç, zar├│wno w przypadku nauki j─Özyka angielskiego, jak i innych dziedzin (tu mo┼╝esz zapozna─ç si─Ö z nasz─ů ofert─ů w zakresie innych kurs├│w).

MIT2: Jedyna opcja to wyjazd za granic─Ö

W ten mit wierz─ů tysi─ůce kursant├│w maj─ůcych trudno┼Ťci w nauce j─Özyka. Tymczasem znam wiele os├│b, kt├│re nigdy nie uczy┼éy si─Ö j─Özyka za granic─ů, a pos┼éuguj─ů si─Ö nim biegle. Wyjazd do innego kraju mo┼╝e by─ç oczywi┼Ťcie pomocny, tak jak nauka z native speakerem, nie umniejsza on jednak roli naturalnych predyspozycji do nauki j─Özyka angielskiego. S─ů osoby, kt├│re nawet za granic─ů nie osi─ůgn─Ö┼éy po┼╝─ůdanych rezultat├│w. Nie chcia┼éy si─Ö uczy─ç, ba┼éy si─Ö u┼╝ywa─ç j─Özyka na co dzie┼ä, nie by┼éy wystarczaj─ůco zmotywowane. Kluczem jest regularne komunikowanie si─Ö z obcokrajowcami. Bardzo skuteczn─ů metod─ů nauki jest tzw. zanurzenie w j─Özyku, czyli obcowanie z nim ka┼╝dego dnia. Kurs j─Özykowy, dobry lektor (niekoniecznie native speaker), motywacja i samozaparcie ÔÇô to klucze do osi─ůgni─Öcia sukcesu. Wszystko to mo┼╝esz zrobi─ç w zaciszu w┼éasnego domu, na przyk┼éad zapisuj─ůc si─Ö na kurs j─Özykowy online.

MIT3: Nauka z native speakerem jest kluczowa

Wierz mi, pochodzenie lektora nie ma ┼╝adnego znaczenia. Nauka z polskim nauczycielem mo┼╝e by─ç r├│wnie, a w niekt├│rych przypadkach nawet bardziej efektywna, co nauka z native speakerem. Wa┼╝ne, aby poprawnie rozumie─ç poj─Öcie native speakera ÔÇô niekoniecznie jest to osoba z wykszta┼éceniem pedagogicznym, jest to po prostu ka┼╝da osoba, kt├│ra od urodzenia m├│wi w danym j─Özyku. Nie ma ┼╝adnej gwarancji, ┼╝e native speaker b─Ödzie potrafi┼é przekaza─ç Ci wiedz─Ö lepiej ni┼╝ polski nauczyciel. Lektor powinien wi─Öc posiada─ç wiedz─Ö, wykszta┼écenie oraz do┼Ťwiadczenie. Wa┼╝ne s─ů metody nauki j─Özyka, narodowo┼Ť─ç lektora nie ma wi─Ökszego znaczenia. Ponadto na pocz─ůtkowych etapach nauki polski lektor mo┼╝e by─ç u┼éatwieniem, gdy┼╝ lepiej wyt┼éumaczy Ci zasady i regu┼éy. Je┼Ťli jeste┼Ť zainteresowany nauk─ů lub studiami w j─Özyku angielskim, sprawd┼║ nasze kursy j─Özykowe Academic English.

MIT4: Jestem j─Özykowym beztalenciem

Nie znam osoby, kt├│ra bez wysi┼éku i ci─Ö┼╝kiej pracy nauczy┼éa si─Ö j─Özyka angielskiego. Na r├│┼╝nych etapach nauki wi─Ökszo┼Ť─ç kursant├│w napotyka trudno┼Ťci w nauce j─Özyka, co zwykle zwi─ůzane jest z w─ůtpliwo┼Ťciami na temat sensu dalszej nauki. Je┼Ťli b─Ödziesz regularnie powtarza─ç sobie, ┼╝e nie masz talentu do j─Özyk├│w obcych, ┼╝e jeste┼Ť j─Özykowym beztalenciem, prawdopodobnie nigdy nie nauczysz si─Ö j─Özyka i nie pomo┼╝e Ci ┼╝aden kurs j─Özykowy ani nauka z native speakerem. Ka┼╝dy przyswaja wiedz─Ö w swoim indywidualnym tempie, istniej─ů te┼╝ wrodzone predyspozycje j─Özykowe, wszystkie braki mo┼╝esz jednak nadrobi─ç ci─Ö┼╝k─ů prac─ů i samozaparciem. Je┼Ťli chcesz dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej na temat trudno┼Ťci w nauce j─Özyka, zajrzyj do artyku┼éu o problemach w nauce i przekonaj si─Ö, jak mo┼╝esz ┼éatwo je rozwi─ůza─ç.

MIT5: Nie potrzebuj─Ö gramatyki, chc─Ö tylko m├│wi─ç

Ze wszystkich mit├│w j─Özykowych ten chyba jest najbardziej irytuj─ůcy dla nauczyciela. Bez gramatyki ani rusz ÔÇô gramatyka to szkielet, na kt├│rym kursant stopniowo buduje swoje zdolno┼Ťci j─Özykowe. Nauka j─Özyka angielskiego jest nierozerwalnie zwi─ůzana z gramatyk─ů, struktur─ů wyraz├│w i zda┼ä. Brak znajomo┼Ťci zasad gramatycznych zawsze b─Ödzie przeszkod─ů w uzyskaniu pe┼énej bieg┼éo┼Ťci j─Özykowej. Chcesz p┼éynnie m├│wi─ç w j─Özyku angielskim? Poznanie zasad i struktur gramatycznych to zadanie domowe, kt├│re musisz odrobi─ç!

MIT6: Moja ┼╝ona nauczy┼éa si─Ö metod─ů Callana, ja te┼╝ si─Ö tak naucz─Ö

S─ů r├│┼╝ne metody nauki j─Özyka angielskiego. I niestety nie ma jednej uniwersalnej, kt├│ra sprawdza┼éaby si─Ö w przypadku ka┼╝dego kursanta. Najlepsza metoda nauki to ta, kt├│ra dzia┼éa u konkretnej osoby. Nie ma wi─Öc sensu szukanie jednej, jedynej metody nauki j─Özyka, kt├│ra zapewni Ci bieg┼éo┼Ť─ç j─Özykow─ů. Warto wi─Öc metod─ů pr├│b i b┼é─Öd├│w znale┼║─ç metod─Ö i oparty na niej kurs j─Özykowy, kt├│re jak najlepiej si─Ö u Ciebie sprawdz─ů. W wyborze najlepszej pomo┼╝e Ci coaching j─Özykowy.